Historie

Honderd jaar Otten Transport
Hendrik Otten, de oprichter van het bedrijf, is op 5 maart 1881 geboren in Nieuw Balinge. Hij begon te werken als bakkersknecht bij de firma Troost in Noordscheschut. ‘s Morgens om drie uur ging hij lopend van huis zodat hij om vier uur kon beginnen. Later werd hij knecht bij Bakkerij Berkenbosch in Hollandscheveld. In 1905 trouwde hij met Margje Sieders, geboren 3 januari 1880.

Ondernemend als hij was, ging hij op 24-jarige leeftijd met een schip, een snikke, varen tussen Hoogeveen-Hollandscheveld en Elim.

Scheepsjagers
Zo’n tjalk werd getrokken door een paard. Degene die het paard mende werd scheepsjager genoemd. Langs het water of het kanaal was aan 1 zijde het jaagpad. Het gebeurde regelmatig dat schepen elkaar moesten passeren. Dat vereiste enige vaardigheid van de jagers. Het buitenste paard moest tijdig halt houden en de treklijn werd slap gelegd. Het andere paard kon dan met zijn lijn over de slap op de grond liggende lijn heenstappen en tevens de menner.

Gezonken in de sluis
Met de tjalk is gevaren tot 1927. In april zonk het schip in de sluis. Wat een ramp!
De tjalk werd boven water gehaald met kettingen. Deze werden onder het schip doorgehaald en aan dikke houten balken bevestigd die over de sluis heen waren gelegd. Het schip werd zover opgehaald dat het leeggeschept kon worden. Dit gebeurde handmatig met putemmers, emmers aan een stok.

Zijn eerste auto
In december 1931 stapte Dirk uit de firma. In die maand trouwde hij met Hendrika Hellendoorn.  Zij was de dochter van beurtschipper Hellendoorn, die op en neer voer tussen Beilen en Meppel.
In 1932 kocht hij zijn eerste auto een International bij garage Kalsbeek aan de Pesserstraat. Bij Carrosseriefabriek Jan Kip werd een laadbak op deze auto gebouwd.
Met de auto werd kunstmest en fourage gereden voor de Cooperatieve Landbouwersbank in Hoogeveen, waar Hendrikus Zwolle directeur was.

Gevorderd door de Duitsers
In 1939 met de mobilisatie moest Dirk in dienst. Hij was sergeant. Dit werd een moeilijke tijd voor zijn vrouw, die het bedrijf draaiende moest zien te houden. Na de overgave in 1940 bevond hij zich in Noord Holland, waar hij vast zat met andere officieren. Zijn vrouw is er zelf naar toe gegaan en heeft hem vrij gekregen!
Het werk ging door met behulp van twee chauffeurs.
In 1941 werd eerst de International gevorderd door de Duitsers en een halfjaar daarna ook de Chevrolet. Dirk heeft toen een andere Chevrolet met éénassige trailer gekocht waarop een met hout gestookte gasgenerator werd gebouwd. Het hout werd geleverd door de Firma Zwiers aan het Omkanaal, de tegenwoordige Kanaalweg.

In de vuurlinie
Aan het eind van de oorlog is ook deze Chevrolet door de Duitsers, die zich terugtrokken, gevorderd. De auto werd in beslag genomen inclusief chauffeur Wieger Akse. Hij werd verplicht om de Chevrolet naar een school in Assen te rijden. Hem werd verordend in deze school zich in een bepaald lokaal te vervoegen. Wieger had daar beslist geen zin in en wist door een raam te ontsnappen. Hij is lopend naar Beilen gegaan en vond daar onderdak bij bekenden. Hij bleef daar een week alvorens naar Hoogeveen te gaan.

Lijndienst
Omdat de beurtvaart met een schip te lang ging duren werd een lijndienst ingesteld met een vrachtauto. De eerste vrachtauto na de oorlog, die de lijndienst ging onderhouden, was een nieuwe Canadese Ford, geleverd op toewijzing door Garage Jelle Kip. Er waren nog niet gewoon vrachtwagens in de handel.

Spinazie, doperwten en bonen
Het vervoer in Hoogeveen was voornamelijk op de landbouw gericht. In het voorjaar werd kunstmest, pootgoed en veevoeder vervoerd. Enkele bekende bedrijven in Hoogeveen waarvoor gereden werd waren de Cooperatieve Landbouwbank, Noord Nederlandse Kunstmesthandel (MNK) en Zwartsenberg. Vervolgens werd er voor Lucas Aardenburg gereden in de volgorde van het seizoen: spinazie, doperwten en bonen. Bonen werden tevens vervoerd voor de veiling in Hoogeveen naar fabrieken in Breda, Leiden en andere plaatsen.
Het bonenvervoer was in augustus.

Grote en kleine loodsen
In het begin van de jaren tachtig werd een perceel industrieterrein gekocht aan de Voltastraat. Op dit terrein werd eerst één loods gebouwd en enkele jaren later nog een tweetal aan weerszijden van de straat. Inmiddels zijn daar een aantal buitenlocaties bijgekomen.

…al meer dan 100 jaar uw logische keuze…